Väite: Ruuan makuun voi vaikuttaa musiikilla


Untitled-39

Meillä ihmisillä on ainutlaatuinen geneettinen kyky hahmottaa elinympäristöämme käyttämällä hyväksi omia aisteja sekä harkintakykyä. Koulussa meille opetetaan, että jokainen meistä voi vapaalla valinnalla vaikuttaa omiin päätöksiin itsenäisesti. Mitä meille ei kerrottu koulussa, oli kuinka ulkopuoliset tekijät vaikuttavat meidän huomaamatta meidän käyttäytymiseen sekä henkilökohtaisiin valintoihin.

Ehkä paras esimerkki tulee musiikin ja ruuan maun syy-seurausfuusiosta. Toisin sanoen voiko henkilökohtaisen ruuan maun tulkintaan vaikuttaa jokin ulkopuolinen tekijä, kuten musiikin kuuntelu?

Kuluttajapsykologialla alitajuntaan

Kyseessä ei tietenkään ole mikään salaliittoteoria vaan psykologinen fakta, jonka mukaan alitajuntaamme muokkaa enemmän havaintomme, olivat ne sitten niin sanotusti vapaaehtoisia tai eivät. Oletko koskaan huomannut, kuinka tavarataloissa soitetaan usein samantyyppistä musiikkia? Tämä ei tietenkään ole sattumaa, vaan kuluttajapsykologian kannalta oiva keino vaikuttaa ihmisten alitajuntaan niin että ostopäätöksen tekeminen tuntuu positiiviselta rauhoittavan musiikin soidessa taustalla.

Tarkkaile omia reaktioitasi seuraavalla kerralla, kun vierailet esimerkiksi vaateliikkeessä, sillä nopeatempoinen musiikki saa sinun alitajuntasi reagoimaan niin että rahan käytöstä tulee impulsiivinen ja kiireinen päätös. Mikään ei ole yhtä vaarallista muotiliikkeen pitäjälle kuin ajatteleva ja aikansa ottava kuluttaja.

Värien ja musiikin vaikutus ruokahaluun

Miten kyseinen väite kestää vettä ruokailun suhteen? Aloitetaan lyhyesti ensin värien vaikutuksesta ruokahaluun. Pikaruokalat käyttävät aina kirkkaita värejä kuten oranssia, keltaista sekä punaista, jotka luovat rauhattomuuden sekä kiireen tunnetta. Ja sehän passaa pikaruokaloille, jotka haluavat ihmiset nopeasti ulos syömisen jälkeen. Ei ihme, että esimerkiksi McDonald`s käyttää yllämainittuja värejä ja terveellisen ruokavalion ravintolat käyttävät aina vihreätä, sinistä sekä valkoista, jotka ovat päinvastoin rauhoittavia luonnon värejä.

Musiikilla on samanlainen vaikutus meidän ruokahaluumme. Nopeatempoinen musiikki saan meidän syömään nopeasti. Raskas musiikki taas hitaammin. Oletko koskaan vieraillut ravintolassa missä ei soi taustalla musiikki? Todennäköisesti et ole asiaan kiinnittänyt huomiota mutta alitajuntasi takuulla on. Yhdysvalloissa tehtiin tutkimus missä pikaruokalan musiikki muutettiin klassiseen jazz-musiikin. Tulokset olivat hämmästyttäviä. Asiakkaat söivät hitaammin, keskustelivat enemmän sekä viettivät aikaa jopa syömisen jälkeen itse pikaruokalassa.

Ravintolamusiikin tarkoitus on täysin sama. Nimittäin mitä enemmän aikaa ihminen viettää ravintolassa vaikkapa live-bändiä kuunnellessa, sitä suurempi todennäköisyys sille, että hän tilaa tasaisin aikavälein ruokaa ja juomaa. Siten esimerkiksi ravintolan omistajalle bändin käyttäminen on tehokas investointi suuremmalle asiakaskannalle sekä aterioiden ja juomien kulutukselle.

Väite “ruuan makuun voi vaikuttaa musiikilla” on siis kiistatta totta. Onko sinulla siis todellisuudessa riippumaton ja vapaa ruokahalu?